Mészáros M1 Szerviz Kft. Hírek

Álmai autóját keresi? Akkor jó helyen jár a Volkswagennél. Válasszon azonnal elvihető, új autóink közül vagy állítsa össze a kívánt modellt elképzelései szerint.

  1. Hírek
  2. „Carl Hahn a Volkswagen-család meghatározó tagja volt – és marad a jövőben is”
Újdonság a Volkswagentől

„Carl Hahn a Volkswagen-család meghatározó tagja volt – és marad a jövőben is”

Elhunyt Prof. Dr. Carl H. Hahn. A Volkswagen AG igazgatótanácsának elnökeként, illetve számos országos és nemzetközi vállalat felügyelőbizottságának tagjaként Carl Hahn az egyik legjelentősebb európai üzletembernek és vállalatvezetőnek számított. Személye egyaránt meghatározónak bizonyult a Volkswagen csoport és beszállítói számára, ám társadalmi felelősségének is sikerrel tett hosszú távon eleget.

kép Open Corner

Oliver Blume, a Volkswagen AG igazgatótanácsának elnöke így méltatta:
"Carl Hahn nagyszerű személyiségként a jövő víziói felé tekintett. Négy évtizeden át határozta meg a Volkswagen fejlődésének irányát és fektette le a vállalat mai sikereinek alapjait. A Volkswagen Bogár az Amerikai Egyesült Államokban is igazi ikonná vált, az igazgatótanács az értékesítés területéért felelős tagjaként pedig alapvető szerepet játszott az Audi, mint prémiummárka megalapításában, emellett átvitt értelemben a 'Golf-generáció' egyik atyja is volt. Az igazgatótanács elnökeként nemzetközi többmárkás vállalatcsoporttá fejlesztette a Volkswagent, és - mindenekelőtt a kínai jelenléttel - stratégiai előrelátásáról is tanúbizonyságot tett. A német újraegyesítés után az ő ideje alatt fejlődött Szászország jövőbemutató termelési helyszínné. A Volkswagen AG és Wolfsburg egyaránt nagy hálával tartozik Carl Hahnnak, és családjával együtt gyászol. Carl Hahn a Volkswagen-család meghatározó tagja volt - és marad a jövőben is."


Carl Horst Hahn 1926. július 1-jén katolikus nagyiparos-családban született Chemnitzben. Édesapja nagyban hozzájárult a DKW a világ legnagyobb motorkerékpárgyárává fejlesztéséhez, 1932-ben pedig az Auto Union társalapítói közé tartozott. Hahn egyszerű őrvezetőként sértetlenül vészelte át a második világháborút, majd Németországban, Svájcban és Angliában közgazdaságtant, Franciaországban pedig politológiát tanult. 1952-ben, Bernben doktorált.


1954 végén, 28 évesen lépett be az akkori Volkswagenwerk GmbH kollektívájába, és Heinrich Nordhoff vezérigazgató asszisztense lett. Nordhoff 1959-ben a Volkswagen of America felfejlesztésére az Amerikai Egyesült Államokba küldte Hahnt, aki példaértékű értékesítési hálózat szervezésével és forradalmi marketing-, illetve reklámkoncepcióval sikerrel növelte 650 ezer darab fölé a Volkswagen Bogár eladásait az Egyesült Államok piacán.


1964-ben az Egyesült Államokban elért sikerei nyomán Hahn mindössze 38 esztendősen került be Wolfsburgban a Volkswagen igazgatótanácsába, ahol a globális értékesítésért felelt. Ugyanebben az évben került sor a még a Daimler-Benz tulajdonában álló Auto Union megvásárlására. Hahn lendületesen, jelentős ellenállással szemben vitte keresztül kétmárka-stratégiáját a vállalatcsoporton belül, s 1967-ben a DKW Auto Union márkából önálló termékpalettával és független értékesítési szervezettel született meg az Audi.


Szakmai pályafutása 1972-ben néhány évre a Continental igazgatótanácsának elnöki székébe vezetett, ahonnan 1982-ben már a Volkswagen AG igazgatótanácsa elnöki pozíciójának betöltésére érkezett vissza Wolfsburgba. Stratégiai döntéseivel, vállalkozói előrelátásával és ösztönös megérzéseivel Hahn immár a Volkswagen globális szereplővé emelkedése felé vette az irányt Wolfsburgban.


Röviddel hivatalba lépését követően a vállalat exkluzív partneri együttműködésre lépett a spanyol SEAT autógyártóval. Ennek keretében a Polo és Passat gyártása Spanyolországba kerülhetett át, lehetővé téve a Golf gyártási volumenének növelését Wolfsburgban - a pénzügyi nyereségesség és az európai "pole pozíció" felé is megnyitva az utat a Volkswagen Csoport számára. Amikor a Volkswagen 1986-ban végül megvásárolta a SEAT márkát, új és nyereséges taggal bővülhetett a vállalatcsoport. Mindössze néhány évvel később Hahn a cseh Škoda márkát is sikerrel hozta a konszernhez, a Volkswagen Csoport így vezető pozíciót vívhatott ki a kommunizmus összeomlása utáni Közép-Európa piacain.


A Volkswagennél töltött ideje során Hahn meggyőződéses európaiként mindenkor következetes globalizációs stratégiát követett, amelyben a kínai piaci terjeszkedés - amit az igazgatótanács elnökeként már a kezdetektől napirenden tartott - is kulcsszerepet töltött be. Hahn minden versenytársat megelőzve ismerte fel az ebben rejlő lehetőségeket, és a Volkswagen már 1983-ban megkezdte Sanghajban a Santana próba-összeszerelését. Mindössze egy évvel később a Volkswagen vegyesvállalat alapításáról írt alá szerződést a kínai kormánnyal, amit egy sanghaji autógyár alapkőletétele követett. 1991-ben, ezúttal Csangcsunban, az FAW céggel közösen egy második vegyesvállalat is létrejött, amellyel az Audi foglalhatta el pozícióját a prémiummodellek kínai piacán.

Mindig is különleges helyet foglalt el a chemnitzi születésű Carl Hahn szívében Szászország, mint termelési helyszín. Már gyerekkora óta jól ismerte e régió autóipari hagyományait és hitt az itt kínálkozó lehetőségekben, a berlini fal leomlása után pedig a Volkswagen zwickaui megjelenésével az elsők között invesztált e területbe. Napjainkra a zwickaui létesítmény a Volkswagen elektromos mobilitás felé zajló átalakulásának mintaüzemévé lépett elő, egyben az elektromos autók legtermelékenyebb európai gyáraként a teljes ipar számára iránymutatónak számít.


Carl Hahn összességében négy évtizeden át határozta meg alapjaiban a Volkswagen stratégiáját. 1992 végén az Audi akkori vezérigazgatója, Ferdinand Piëch († 2019. augusztus 25.) részére adta át az igazgatótanács elnökének posztját, és a vállalat felügyelőbizottságába lépett át, amelynek egészen 1997 júniusáig tagja volt. Az európai szellemiségű, kozmopolita Hahn nyugdíjba vonulását követően is aktív maradt, amit számos felügyelőbizottságban folytatott tevékenysége, valamint az Audi, a SEAT és a Skoda felügyelőbizottságának tiszteletbeli elnöki tisztje is jelzett.


Vállalati sikerei mellett széleskörű kulturális és társadalompolitikai szerepvállalás is jellemezte Carl Hahn munkásságát. A Wolfsburgi Művészeti Múzeum, illetve annak magánfinanszírozása így szintén Hahn kezdeményezésére vezethető vissza, de az Antonius Holling Alapítvány, az Ilsenburgi Kolostor Alapítvány, a németországi Mayo Clinic Alapítvány kuratóriumának, illetve igazgatótanácsának, valamint a Volksbank BraWo Alapítvány tanácsának is tagja volt. Feleségével - aki 2013-ban hunyt el - közösen alapította 2006-ban a Carl und Marisa Hahn Alapítványt, amely a rászorulók támogatása mellett a gyerekek iskoláskor előtti oktatásával is foglalkozik - olyan téma, amit Hahn mindig is kiemelten fontosnak tartott Németország számára.

2014 óta az ő nevét viseli a wolfsburgi Gazdasági Közigazgatási és Egészségügyi Szakiskola, de ő a névadója a Carl Hahn Szászországi Nemzetközi Iskolának is, amelyhez tizenhét független iskola tartozik, összesen mintegy 2500 diákkal. Carl Hahn a zwickaui Nyugat-Szászországi Főiskola (FH) és a biskeki Állami Építőmérnöki Közlekedési és Építészeti Egyetem (Szoftvermérnöki Kar) tiszteletbeli professzora volt, emellett a Wharton School/University Pennsylvania Lauder Intézete igazgatótanácsának, valamint a kaliforniai Salk Intézet és a madridi Instituto de Empresa nemzetközi tanácsadó testületének tagjai között is szerepelt.

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.